logo

by Media XPRIMM
Header
O campanie
in parteneriat cu Politia Rutiera

BONUS-MALUS

Afla daca vei plati mai putin sau mai mult la asigurarea ta RCA!

Afla totul despre sistemul BONUS-MALUS!

Click AICI pentru detalii!

Sfaturi utile pentru calatorii

INFORMATII UTILE

Verifica daca asigurarea ta RCA este valabila in

CEDAM


Verifica daca ai inspectia tehnica periodica valabila la

RAR

CAMPANIE SUSTINUTA DE:

      

TOP STIRI RCA

PRBAR a transmis o scrisoare Administratiei Prezidentiale prin care atrage atentia asupra aspectelor negative din Legea RCA
Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare - PRBAR a transmis o scrisoare Administratiei Prezidentiale, in atentia Presedintelui Klaus IOHANNIS, prin care atrage atentia asupra efectelor si aspectelor negative din Legea RCA, votata marti de Parlament.

Redam mai jos scrisoarea PRBAR:

"Stimate Domnule Presedinte,

Prin prezenta dorim sa va supunem atentiei anumite aspecte cu impact social negativ ce sunt cuprinse in Legea privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie (RCA), votata astazi, 16 Mai 2017, in Parlamentul Romaniei, Lege ce are ca scop, dupa promulgare, modificarea prevederilor O.U.G. nr. 54/2016.

Dupa examinarea considerentelor enumerate mai jos, va solicitam exercitarea dreptului constitutional stipulat la art. 77 pct. (2) din Constitutia Romaniei, in sensul trimiterii Legii in Parlamentul Romaniei pentru reexaminarea prevederilor Art. 18, alin. 4 din Lege, articol prin care sunt limitate Cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare si care va avea ca efect direct disparitia a circa 30.000 de locuri de munca in aceasta industrie.

PRBAR isi exprima in mod public ingrijorarea cu privire la:
  • modalitatea in care a fost elaborata aceasta Lege, fara a fi luate in calcul toate implicatiile sociale ale acestei legi, fara efectuarea unui studiu de impact in acest sens, fara a fi analizate efectele sale asupra tuturor consumatorilor acestui tip de asigurare obligatorie;
  • faptul ca au fost luate in considerare toate amendamentele depuse de asociatiile profesionale ale transportatorilor, fara a fi analizata lipsa fundamentului si a pregatirii tehnice din punct de vedere al asigurarilor a acestei categorii profesionale;
  • faptul ca nu au fost luate in considerare argumentele tehnice aduse de categoriile de profesionisti ce activeaza in industria asigurarilor (Societatile de Asigurare, diversele categorii de distribuitori de asigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara etc)
  • faptul ca o astfel de limitare va duce in opinia noastra la retragerea marilor jucatori internationali de pe piata romaneasca de asigurari (in special pentru acest produs cu caracter vadit de protectie sociala);
  • mentinerea prevederilor Art. 18, alin. 4 din Lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, respectiv limitarea cheltuielilor administrative si de vanzare ale politei de asigurare, incluse in tariful de prima RCA.
Pe langa faptul ca genereaza o problema sociala grava in industria de asigurari din Romania, prin disparitia a 30.000 de locuri de munca, plafonarea cheltuielilor administrative RCA prin lege la 25% are ca efect si continuarea infringementului deoarece plafonarea tarifelor sau plafonarea cheltuielilor, prin lege, intr-o economie de piata europeana nu este permisa.

O asemenea prevedere limitativa nu se regaseste in nicio tara din Comunitatea Europeana. Cu exceptia tarilor nordice, unde datorita specificului zonei (distante mari, locuitori putini, dezvoltare on-line) nivelul de costuri este de 25%, in toate celelalte tari din Europa regasim costuri de administrare de 35% - inclusiv in Austria, tara copiata ca model RCA, dar costul este similar si in tari limitrofe Romaniei, cum ar fi Ungaria, Bulgaria, etc.

Efectul imediat al plafonarii cheltuielilor administrative si de vanzare ar fi scaderea gradului de cuprindere in asigurare (grad de cuprindere care si in prezent se regaseste sub nivelul de 75%, ceea ce reprezinta un alt motiv de infrigement), deoarece retelele brokerilor de asigurare vor disparea in conditiile injumatatirii veniturilor, iar Asiguratorii au renuntat la reprezentarea la nivel teritorial prin sedii proprii in localitatile sub 20.000 de locuitori.

In acest context, in opinia PRBAR, limitarea in procent de 25% a acestor cheltuieli administrative si de vanzare, are urmatoarele caracteristici si efecte negative:
  1. Este o prevedere abuziva, conform Art. 6 din Legea 21/ 1996 - Legea Concurentei "impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de cumparare, a tarifelor (...)"
  2. Incalca principiile unei piete libere si concurentiale, contrazicand atat legislatia Europeana si generand o situatie nemaiintalnita in Comunitatea Europeana,
  3. Produce un impact economic si social major, tinand cont de disparitia unei intregi categorii profesionale, respectiv a 30.000 de asistenti in brokeraj, dar cu efect si asupra familiilor acestei categorii profesionale aparte, bine pregatita profesional, inregistrata si supravegheata, platitoare de taxe pentru toate veniturile inregistrate.
  4. Afecteaza direct consumatorii, deoarece plafonarea limiteaza accesul in piata a unor noi asiguratori pe RCA. In interesul consumatorilor este sa avem mai multi asiguratori si concurenta mai mare, care sa genereze preturi mai mici. Modul clasic prin care un asigurator intra in piata este dat pe de o parte prin investitii si costuri admirative mai mari, ce vor fi recuperate ulterior, si pe de alta parte prin stimularea fortei de vanzari, respectiv a intermediarilor de asigurare, agenti, brokeri si asistenti in brokeraj.
  5. Afecteaza direct consumatorii deoarece reducerea costurilor administrative inseamna reducerea calitatii serviciului.
  6. Afecteaza indirect consumatorii prin limitarea accesului la consultanta si serviciile de specialitate oferite de catre brokerii de asigurare, sau chiar privarea de acestea.
  7. Are ca efect si continuarea infringement-ului deoarece plafonarea tarifelor sau plafonarea cheltuielilor, prin lege, intr-o economie de piata europeana nu este permisa.
Domnul Presedinte, pentru a evita toate aceste efecte negative, precum si in temeiul motivelor expuse anterior, va solicitam exercitarea dreptului constitutional stipulat la art. 77 pct. (2) din Constitutia Romaniei, in sensul trimiterii Legii privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie in Parlamentul Romaniei pentru reexaminare si conformare a prevederilor acestui act normativ cu aspectele detaliate mai sus."

Scrisoarea este semnata de Cristian BALANICA, Director Executiv, PRBAR.